Wist je dat mensen in 40 milliseconden hun conclusies trekken op basis van een profielfoto? In een fractie van een seconde vormen ze zich een eerste indruk die bepaalt of er een vervolgcontact komt of niet. Of ze geloven wat je zegt en waar je voor staat. Dat is nogal wat…
Hoe maak je een goede profielfoto?
Bij het maken van een goede profielfoto spelen twee soorten factoren een rol. Natuurlijk zijn er de praktische en technische factoren. Maar daarnaast zijn ook psychologische factoren belangrijk. Die worden nog wel eens over het hoofd gezien, maar zijn net zo relevant. Zeker als je een profielfoto op social media inzet.
Praktische factoren bij een goede profielfoto
Op een website of in een jaarverslag heb je meer ruimte, maar een profielfoto op social media heeft voor de kijker het formaat postzegel. Dan wil je geen details op de foto die niets toevoegen of misschien zelfs afleiden en moet een gezicht optimaal in beeld komen. Gebruik je een profielfoto straks op meerdere plekken waaronder social media, dan zijn de volgende praktische factoren extra belangrijk:
Goed licht
De belichting van de foto zorgt ervoor dat je gezicht straks goed herkenbaar is. Bij te weinig of te veel licht, is je gezicht niet alleen minder goed zichtbaar, maar verandert ook de indruk die je op de kijker maakt.
Een passende of rustige achtergrond
Het gaat natuurlijk om de persoon op de foto, niet om de achtergrond. Houd die achtergrond daarom zo rustig mogelijk en vermijd drukke details.
De juiste afstand
In een profielfoto moet iemand niet te ver weg maar zeker ook niet te dichtbij staan. Te dichtbij zorgt ervoor dat de kijker zich ongemakkelijk voelt en te ver weg vermindert je herkenbaarheid. Let daar zeker ook op als je de profielfoto laat of gaat bijsnijden.
Psychologische factoren bij een profielfoto
Naast deze meer praktische factoren spelen psychologische factoren een net zo belangrijke rol. Die bepalen hoe je profielfoto overkomt en of je met de foto het gewenste doel bereikt.
Uit onderzoek naar profielfoto’s blijkt dat verschillende foto’s van één persoon heel verschillende eerste indrukken kunnen geven. Zo kan een en dezelfde persoon op de ene foto heel betrouwbaar overkomen en op een andere foto juist niet. Vriendelijk of juist afstandelijk of zelfs autoritair.
Zo ontdekten onderzoekers van de Universiteit van York 65 kenmerken die beïnvloeden of iemand gezien wordt als benaderbaar, betrouwbaar, dominant en aantrekkelijk (bron: onderzoek, opent als PDF https://www.pnas.org/content/pnas/111/32/E3353.full.pdf]. Een ander onderzoek nam 800 profielfoto’s als uitgangspunt en liet die beoordelen op competentie, vriendelijkheid (likability) en invloed. Al met al geven deze onderzoeken handige informatie waarmee je tot een representatieve profielfoto kunt komen en toegankelijk, competent en betrouwbaar kunt overkomen.
Daarvoor hoef je gelukkig niet naar een plastisch chirurg, wel kun je bij het poseren voor een profielfoto op het volgende letten:
- Je ogen moeten goed zichtbaar zijn. Dus geen zonnebril en vermijd matige belichting of een onhandige kijkhoek.
- Knijp je ogen een beetje toe. Wijd open ogen laten iemand kwetsbaar en onzeker lijken. Een heel klein beetje knijpen maakt je daarentegen competenter, aardiger en invloedrijker.
- Zorg voor een duidelijke kaaklijn. Een lichte schaduw rond je kaaklijn maakt deze duidelijker aanwezig. Laat je gezicht daartoe licht zakken.
- Toon je schouders. Te veel inzoomen op alleen het gezicht maakte dat iemand op alle dimensies minder goed scoorde.
- Wel of niet lachen? Hier is wel eens discussie over. Want komt een lachend gezicht nou wel of niet professioneel over? De onderzoeken zijn duidelijk: lachen is een must. Betrouwbaarheid blijkt namelijk sterk samen te hangen met een lachende mond en dat geldt ook voor toegankelijkheid. Het is zelfs goed als je je tanden laat zien als je lacht. Dat zorgt zowel voor likability als voor competentie en invloed. Hoe breder je lach hoe aardiger en toegankelijker men je vindt, al verlies je bij een volle lach wel iets aan competentie en invloed. Wil je naast toegankelijkheid zeker ook competentie uitstralen dan is een vriendelijke lach met een beetje tanden beter dan een hele volle lach.
Maak keuzes op basis van je doel
Bedenk vooraf wat een profielfoto voor je moet doen. Dat is op social media misschien net iets anders dan op een website of in een e-mail handtekening. En een profielfoto op LinkedIn heeft meestal een ander doel dan een profielfoto op Instagram. Bij die eerste houd je het waarschijnlijk iets zakelijker en op Instagram wil je je mogelijk meer van je creatieve en speelse kant laten zien. Als je vooraf weet waar je de foto gaat gebruiken, kun je in overleg met de fotograaf meerdere versies maken waarmee je verschillende doelen realiseert.
Goede profielfoto’s nodig?
Onze fotografen maken regelmatig series profielfoto’s voor bedrijven. Ze zorgen ervoor dat alle portretten dezelfde kwaliteit en uitstraling hebben en beantwoorden aan het doel dat je voor ogen staat. Als je ons laat weten wat je nodig hebt, maken we snel een passende offerte voor je.