Je hebt professionele foto’s nodig en schakelt een goede fotograaf in. Maar hoe zorg je er dan voor dat de fotograaf foto’s maakt die perfect aansluiten bij het doel dat je voor ogen staat?
Het geheim van goede foto’s én van een soepel verlopende fotoshoot zit hem niet alleen in de kwaliteiten, maar zeker ook in de briefing van de fotograaf. Met onderstaande checklist weet je zeker dat een fotograaf exact snapt wat je wensen zijn.
Ingrediënten voor je fotografiebriefing
Een goede fotografiebriefing is eigenlijk niets meer dan een lijst met informatie die ervoor zorgt dat je uiteindelijk het beeld krijgt dat volledig aan je wensen voldoet. Maar dan moet die lijst wel volledig zijn en de volgende ingrediënten bevatten:
- Het doel en doelgroep van de foto’s
Specifieke details passend bij het doel van de foto’s - Technische specificaties
- Huisstijl en merkidentiteit
- Randvoorwaarden (als die er zijn)
Praktische informatie over locatie, tijden, mensen - Doel van de fotografieopdracht
- Vertel de fotograaf allereerst welk doel je met de foto’s wilt bereiken. Zijn de foto’s bijvoorbeeld bedoeld voor marketingacties die je organisatie in het zonnetje moet zetten (website, brochure, advertentiecampagnes), voor een terugblik (van een evenement), voor voorlichting of hebben ze misschien een educatief doel en moeten ze iets uitleggen of demonstreren?
Geef ook aan welke sfeer je nastreeft
Moet dat gelikt zijn, of juist wat ruiger? Trendy, retro of vrolijk? En vertel wie de doelgroep is zodat een fotograaf weet wie de foto’s straks moeten aanspreken. Als je al weet welke specifieke elementen de doelgroep aanspreken, neem die dan zeker op in je briefing. Wil je dat de foto’s een specifieke emotie oproepen bij de doelgroep, benoem die dan ook. Vermeld ten slotte hoeveel foto’s je verwacht en wanneer.
Specifieke details passend bij het doel
Afhankelijk van het doel van de opdracht, kun je aanvullende informatie geven over specifieke wensen en details. Zo kun je bij portretfotografie niet alleen aangeven wat de achtergrond moet zijn, maar ook of je een actieve of meer passieve houding wilt, of mensen vrolijk dan wel meer zakelijk of professioneel over moeten komen (hier speelt je huisstijl een rol). Bij de fotoregistratie van een event is het handig als je aangeeft of je close-ups wilt van sprekers en deelnemers, overzichtsbeelden of een combinatie van beide.
Voor een marketingcampagne waarbij de foto’s in advertenties gaan figureren, kan het goed zijn als je meer informatie geeft over externe media waar de foto’s gebruikt gaan worden. Een advertentie in Veronica Magazine of Telegraaf heeft immers een andere omgeving dan in een glossy. En moet de advertentie in lijn zijn met het advertentiekanaal of juist contrasteren zodat het meer opvalt?
Specificaties van de gewenste foto’s
Vermeld als het even kan in welke formaten en indeling je de foto’s wilt gebruiken. Daarbij kun je aan het volgende denken:
- Wil je liggende, staande of vierkante of foto’s of moeten ze op meerdere manieren toepasbaar zijn?
- Als er tekst in de foto komt, staat die dan over het beeld heen of ernaast, erboven of eronder?
- Wil je van mensen alleen hun hoofd zien of moeten ze ten voeten uit in beeld?
- Wil je een foto eventueel ook als heel groot formaat gebruiken, bijvoorbeeld als billboard?
- Moeten de foto’s een witte achtergrond hebben of juist een representatieve achtergrond die past bij het doel van de shoot?
- Je kunt ook aangeven hoe je de foto’s straks gaat gebruiken. Ben jij de enige die toegang heeft of kunnen meer mensen straks bij de foto’s en wil je bestandsformaten die door iedereen te gebruiken zijn?
Huisstijl en merkidentiteit
Grote én kleine organisaties hebben baat bij een duidelijke merkidentiteit. Daarmee creëer je een uitstraling die consequent is en die je doelgroep herkent. Heb je hiervoor richtlijnen vastgesteld in je huisstijl, neem die dan standaard op in de briefing van de fotograaf. Voeg eventueel enkele foto’s toe die precies illustreren wat je bedoelt. Heb je nog geen duidelijke fotografiestijl, kijk dan of je met de fotograaf een aantal richtlijnen kunt formuleren over bijvoorbeeld licht, kleurgebruik en dynamiek. Die kun je voor deze fotoshoot gebruiken, maar ook in de toekomst. Zo leg je de kiem voor een herkenbare, visuele identiteit.
Randvoorwaarden opnemen in je briefing
Het kan zijn dat voor jouw organisatie specifieke wensen van toepassing zijn. Bijvoorbeeld dat de foto’s bepaalde typen mensen wel of niet op moeten nemen. Je wilt bijvoorbeeld foto’s voor een arbeidsmarktcampagne en uitstralen dat jullie mensen met allerlei achtergronden en leeftijden zoeken. Of je wilt foto’s die een bepaalde visie op de maatschappij weergeven. Mogelijk wil je ook specifieke situaties of beelden uitsluiten, bijvoorbeeld omdat ze te stereotype of te weinig van deze tijd zijn. Benoem deze wensen en eisen dan bij de randvoorwaarden.
Praktische informatie
Vermeld de locatie(s) in je briefing, een routebeschrijving en informatie over parkeergelegenheid. Neem hier eventueel ook specifieke kenmerken op over bijvoorbeeld het beschikbare licht, kenmerken van de ruimte (omvang, temperatuur, andere omstandigheden), of mensen individueel of in groepen op de foto gaan. Is het pand of het terrein groot, voeg dan ook een plattegrond toe.
Zet verder ook de datum en de tijd(en) nog eens duidelijk in je briefing, ook als je die al in eerdere communicatie had vermeld. Het is alleen maar handig als je alles nog een keer bij elkaar zet en de fotografiebriefing is daarvoor ideaal. Vermeld ten slotte ook je mobiele nummer als je niet (steeds) bij de shoot kunt zijn. Mocht er een vraag of probleem zijn, dan ben je in ieder geval snel te raadplegen.
Timmer de briefing van de fotograaf niet dicht
Vertrouw niet alleen op de briefing, maar ook op de kwaliteiten van de fotograaf die je hebt gekozen. Als het goed is heeft deze veel ervaring en zal hij/zij ook een eigen visie en ideeën hebben. Stel dus gerust vragen als je ergens over twijfelt. Een goede fotograaf komt dan met eigen voorstellen en oplossingen. Die zijn mogelijk creatiever en visueel sterker dan de kaders die je zelf hebt bedacht. Sterker nog, als je een fotograaf voldoende vrij laat zal daar beter beeld uitkomen dan wanneer je iemand beperkt en alles al volledig op voorhand invult. Met jouw fotografiebriefing leg je de basis, maar samen kom je tot de beste invulling.
Meer informatie?
De beste fotoresultaten ontstaan als opdrachtgever en fotograaf goed op elkaar ingespeeld zijn. Daarom reageren wij altijd inhoudelijk op je briefing en doen we extra voorstellen of suggesties als we denken dat die voor een beter resultaat zorgen. Heb je daar een vraag over of wil je advies? Gebruik onderstaande link en we reageren snel!