Beeld op een website bepaalt voor een groot deel hoe die site overkomt op de bezoeker en kan een communicatieboodschap goed ondersteunen. Daarnaast wordt beeld ook voor vindbaarheid in Google steeds belangrijker. Maar hoe kom je dan aan goede foto-ideeën voor je website? En hoe kom je vervolgens van idee naar beeld?

Foto-ideeën voor een website

Voor je van start gaat met het (laten) maken van foto’s voor een website, heb je een idee nodig van de beelden die het beoogde effect gaan hebben. Je kunt daarbij de volgende afwegingen en keuzes maken:

Wil je kleur of zwart-wit?

  • Welke sfeer moeten de foto’s uitstralen (modern, koel, warm, grunge, retro, tech)?
  • Wil je (wat) humor of moet het vooral zakelijk en serieus?
  • Zijn de foto’s een letterlijke weergave van de tekst of misschien een (verrassende) associatie?
  • Wil je een recht-toe-recht-aan perspectief of juist een eigenwijs perspectief?
  • Wil je tekst over het beeld of tekst aan zijkant, bovenkant of onderkant van de foto?
  • Hoe creëer je eventueel een eigen signatuur met de foto’s?
  • Wil je een (terugkerend) effect in je foto’s, bijvoorbeeld een scherpte-diepte effect?
  • Ga je voor overzichtsfoto’s of voor detailfoto’s?
  • Draait het in je foto’s om mensen, om dieren of juist om objecten?

Keuzestress bij websitefotografie

Misschien duizelt het je nu, omdat je ziet dat je in je fotokeuzes enorm veel kanten op kunt. Gelukkig zijn er twee goede mogelijkheden om je van deze keuzestress te verlossen. De eerste optie is om op verschillende sites heel bewust te gaan kijken naar de keuzes die daar gemaakt zijn. Bekijk wat je aanspreekt en wat bij jouw bedrijf en website past. Dat helpt je om zelf een richting te kiezen.

De tweede optie is om de ideeën die je het meest aanspreken te bespreken met een fotograaf of vormgever. Diens ervaring en getraind oog gaan je echt helpen om de juiste richting te kiezen.

Belangrijk is wel om consequent te blijven in de fotokeuzes die je maakt. Nu, maar ook in de toekomst. Consequente keuzes maken is de enige manier om lijn in het beeld op de site te krijgen en te houden. Daarmee oogt je site professioneler én realiseer je een eigen signatuur die mensen kunnen gaan herkennen.

Drie opties voor foto’s voor je website
Als je keuzes hebt gemaakt uit alle foto-ideeën, heb je vervolgens drie opties om die foto’s te realiseren. Je kunt:

  • Stockfoto’s zoeken en downloaden/kopen
  • Een fotograaf inschakelen
  • Zelf gaan fotograferen
  • De drie opties hebben ieder hun eigen voor- en nadelen die we hier voor je op een rij zetten.

Voor- en nadelen van stockfoto’s voor je site

Stockfoto’s hebben als voordeel dat ze goedkoop en soms zelfs gratis zijn en dat ze direct beschikbaar zijn. Bovendien is er enorm veel keus. Als je goed zoekt, vind je bijna altijd wel een foto die aansluit bij wat je in je hoofd hebt. Tegelijkertijd is dat ook een probleem: er zijn zoveel stockfoto’s beschikbaar, dat je soms uren aan het zoeken bent.

Los van de benodigde tijd kleven er nog enkele grotere nadelen aan stockfoto’s:

  • Iedereen kan ze gebruiken, je concurrent ook
  • Je bezoeker kan de foto herkennen en bedenken dat hij deze al eerder ergens anders heeft gezien. Is dat wenselijk?
  • Stockfoto’s zijn nogal stereotype
    Veel stockfoto’s zijn in de VS gemaakt en dat zie je. De afgebeelde situaties zijn nogal gekunsteld en de mensen zijn vaak overduidelijk niet Nederlands.
  • Juist dat stereotype of gekunstelde karakter kan enorm afbreuk doen aan je website. Kies je voor stockfoto’s dan is het slim om hier op te letten en om anders dan anders keuzes te maken als je stockfoto’s selecteert. Dat vraagt wel om een eigen visie op het beeld dat je zoekt.

Zelf foto’s maken

Je kunt overwegen om zelf foto’s te maken of om collega’s vragen dat te doen. Met een smartphone of kleine camera bij de hand kun je op allerlei momenten kenmerkende foto’s maken. Ook het uitsnijden of bewerken ervan kun je tegenwoordig dankzij allerlei software tot op zekere hoogte zelf doen. Het grote voordeel is dat je unieke en geheel eigen foto’s krijgt, die exact weergeven wat er bij jouw bedrijf speelt. De grote beperking die je hebt is dat de kwaliteit van je foto’s sterk kan verschillen en je foto’s mogelijk een ‘net niet’ uitstraling hebben.

Voor- en nadelen van een professionele fotograaf

Met een professionele fotograaf weet je zeker dat je de gewenste beelden realiseert, zeker als je de fotograaf goed brieft en de fotosessie goed voorbereidt. Een fotograaf kan je bovendien advies geven om de beelden nog beter op je website aan te laten sluiten. Als je vooraf goed nadenkt over de situaties en mensen die je in beeld wilt hebben, scheelt dat tijd en dus kosten.

Dat neemt niet weg dat een professionele fotograaf op het eerste gezicht altijd duurder is dan stockfoto’s of zelf fotograferen. We schrijven hier met opzet ‘op het eerste gezicht’ omdat het kiezen van stockfoto’s of het zelf maken en bewerken van foto’s veel tijd kost. En jouw tijd is uiteraard ook geld, al is dat mogelijk niet meteen zichtbaar.

Budgetkeuzes en oplossingen

Ons advies om je budget bij deze keuzes zeker mee te laten wegen, maar het niet de hoofdrol te geven. Kijk liever eerst op welke manier je echt de gewenste foto’s en uitstraling kunt realiseren en zoek daarna eventueel oplossingen voor het gewenste budget. Is je budget te klein om alle benodigde foto’s door een fotograaf te laten maken, overweeg dan om een mix te maken van stockfoto’s of zelfgemaakte foto’s en professionele foto’s die speciaal voor jouw site zijn gemaakt. Bijvoorbeeld door maatwerkfoto’s door een professional te laten maken voor de belangrijkste webpagina’s. Denk daarbij aan de homepage, verkooppagina’s én zeker de ‘over ons’ pagina die je eigenheid moet laten zien aan bezoekers. Voor andere delen van een website zoals blogs zou je dan stockfoto’s of zelfgemaakte foto’s kunnen gebruiken.

Kijk eens in ons portfolio als je inspiratie en goede foto-ideeën zoekt. Of vraag ons direct om vrijblijvend advies. We denken graag met je wensen én je budget mee!