Iedereen heeft foto’s nodig. Voor offline media zoals folders en brochures. Social media als Pinterest, Instagram en Snapchat bestaan bij de gratie van goede foto’s. Maar ook op Facebook worden foto’s steeds belangrijker, en hetzelfde geldt voor Twitter en LinkedIn. En natuurlijk voor je eigen website en of blog! Maar hoe kom je aan een goede foto? En hoe gebruik je deze optimaal?

Hieronder geven wij 10 tips

1. DE IMPACT VAN EEN FOTO IS ENORM.
Twitter mag dan bekendstaan als tekstmedium, een foto maakt ook bij Twitter het verschil. Met het plaatsen van een foto in een tweet krijg je vijf keer meer interactie dan met een tweet zonder foto. En tweets met foto’s of met een gifje (bewegend plaatje) worden veel vaker geretweet of beantwoord. Dat geldt ook voor commerciële tweets. Uit onderzoek blijkt dat een reclametweet met foto tot 350 procent meer clicks oplevert.

2. EEN FOTO WERKT SNELLER.
Een goede foto in een reclameboodschap wordt sneller opgenomen dan tekst. Het brein ziet een plaatje eerder dan tekst. Ook is de foto tekst-ondersteunend: een passende foto zorgt ervoor dat de tekst sneller begrepen en onthouden wordt. Een foto van een goed gerecht zal veel sneller aandacht krijgen dan alleen de nieuwe menu kaart.

3. EEN FOTO HEEFT VOORKEUR BOVEN TEKST.
Ruim de helft van de kijkers naar jouw reclameboodschap, blog, website of post kijkt alleen maar naar die ene foto en leest geen tekst. En als mensen al tekst lezen, haken ze vaak na tien of vijftien seconden al weer af.

4. EEN GOEDE FOTO BLIJFT LANGER HANGEN.
Zeker 90 procent van de informatie die het brein opneemt is afkomstig van beelden. Mensen onthouden beeld daarom ook beter. 80 procent van de mensen herinnert zich van een reclame-uiting het beeld en slechts 20 procent onthoudt waar de tekst over ging.

5. DE JUISTE FOTOGRAAF OP DE JUISTE PLEK
Fotografen zijn creatief en weten wat ze kunnen, zorg wel voor de juiste fotograaf, een productfotograaf is geen portretfotograaf. Werken met mensen is totaal anders dan een shoot in een studio van een mooi gerecht. De Beeldredacteur heeft een groot netwerk en zorgt altijd dat de juiste fotograaf op de juiste plek terecht komt.

 6. BLOG ALTIJD MET FOTO’S.
Zoals je website zonder foto ondenkbaar is, zo is het raadzaam om ook in je blog foto’s te gebruiken. Blogberichten met foto of video leveren 94 procent meer pageviews op dan berichten zonder foto’s of video’s.

Denk ook aan infographics zoals grafiekjes en taartdiagrammen: een goede grafiek brengt in één blik in beeld wat jij in de begeleidende tekst betoogt en kan daarom ondersteunend werken.

7. GEBRUIK FOTO’S MET POSITIEVE EMOTIES.
Een lachend gezicht wekt haast vanzelf een lach op bij degene die de foto bekijkt. Beeld met mensen erop trekt sowieso eerder de aandacht. Emotie en gevoel zijn ook of beter gezegd júist in een zakelijke en commerciële omgeving belangrijk. Je verkoopt tenslotte een gevoel, en niet in de eerste plaats een dienst of product.

Kijk naar de websites van reisbureaus, vliegticketverkopers en ook Airbnb: je ziet bijna uitsluitend aantrekkelijke sfeerfoto’s, mooie en lachende mensen, prachtige natuurbeelden, stadsfoto’s met tot de verbeelding sprekende impact, fraaie close-ups. Alles is gericht op het kweken van een positieve mindset bij de bezoeker. Maak het niet mooier dan het is, als jouw klant uiteindelijk bij je op de stoep staat moet het gevoel gelijk blijven.

8. GEBRUIK NIET ALLEEN MAAR FOTO’S OF TE VEEL FOTO’S.
Een foto kan zonder tekst. Dat is waar. Maar een goede tekst, onderschrift, kop of kolommetje verklarend tekstblokje, geeft de bezoeker van je website houvast. En datzelfde geldt voor een folder of brochure. Stel je een visitekaartje voor met een prachtige foto maar zonder naam en telefoonnummer. Daar heb je niets aan. Tekst geeft de kijker/lezer richting, houvast en de broodnodige informatie.

Bovendien kan te veel foto’s afleiden van je centrale boodschap. Teveel foto’s tegelijk verhinderen dat de kijker kan focussen.

9. GEBRUIK GEEN BIJ ELKAAR GEGOOGELDE PLAATJES.
Met Google Afbeeldingen heb je in luttele kliks heel veel foto’s of illustraties bij elkaar. Maar er kleven drie of zelfs vier immense nadelen aan gegoogelde plaatjes. A: ze hebben een lage resolutie dus zijn totaal ongeschikt voor drukwerk of voor weergave op een groot scherm. B: er rust copyright op, waardoor je de kans loopt een claim aan je broek te krijgen van de eigenaar/fotograaf/tekenaar vanwege schending van de beeldrechten. C: je loopt de kans dat je die plaatjes op veel meer plaatsen tegenkomt, misschien zelfs bij jouw concurrent. En D: als je foto’s van mensen gebruikt moet je hen ook toestemming vragen zodat je het portretrecht niet schendt.

 10. ZORG VOOR EEN GOEDE PROFIELFOTO.
We kunnen het niet genoeg benadrukken: gebruik voor je persoonlijke profiel op LinkedIn, Twitter, Facebook of Google+ een goede portretfoto van jezelf. Geen vakantiekiekje, niet met een te drukke achtergrond, geen zonnebril. Laat het liefst een professionele profielfoto maken. Geen pasfoto maar een foto die echt past bij wie jij bent en wat jij wilt uitstralen. En nee, die vind je niet op een gratis stockfotowebsite.

De Beeldredacteur kan ervoor zorgen dat jij gaat opvallen met jouw website, social media campagne of profielfoto.

Heb je daar een vraag over of wil je advies?